Eco-friendly balenie produktov. Prečítajte si tipy, ako na to.
V článku nájdete overené rady od tlačiarov, ako na výber materiálu, dizajnu a celkového balenia pre vaše produkty, aby vynikli, no zároveň šetrili prírodu.
Spotrebitelia v našich končinách začínajú čoraz viac dbať na udržateľnosť a vyhľadávajú firmy a predajcov, ktorí majú environmentálnu zodpovednosť zakotvenú vo svojom podnikaní. Ako predajca či predajkyňa ju môžete komunikovať niekoľkými spôsobmi, vrátane obalu vašich produktov. V dnešnej dobe už nemusíte obetovať dizajn na úkor udržateľnosti, pokiaľ sa budete riadiť našimi radami a pri výbere obalov zvolíte šetrnejší prístup.
V článku sa dozviete:
-
ako si vybrať správny materiál pre svoj obal
-
ako na šetrnejší dizajn
-
ako spraviť z celkového balenia zážitok, no zároveň nevytvárať zbytočný odpad
Krabičky pre sójové sviečky Lavina s jemnou potlačou. Vyrobené sú z papiera s FSC® certifikátom.
Nie je papier ako papier
Pri výbere materiálu klientom odporúčame staviť na papier vyrobený z dreva z overených zdrojov. Pôvod zo zodpovedne obhospodarovaných lesov a dodržiavanie prísnych štandardov ochrany prírody počas spracovania zaručia eco-friendly certifikácie ako je FSC®. Stretnúť sa však môžete aj s rôznymi ďalšími (PEFC®, Cradle to Cradle®, EU Ecolabel®, Green Seal®). Pokiaľ sa rozhodnete na obal umiestniť aj logo FSC®, uľahčíte tak vašim zákazníkom identifikáciu produktov s týmto certifikátom a dávate im možnosť si dohľadať, ako materiál putoval spracovateľským reťazcom až k ním do rúk.
FSC® certifikácia sa pomaly stáva štandardom v obalovom priemysle, z čoho máme veľkú radosť. Vypovedá o tom aj cena týchto papierov, ktorá je momentálne rovnaká, ako pri necertifikovaných.
Tašky pre Erste Private Banking, vyrobené z papiera Sirio Dark Blue od Fedrigoni, s FSC® certifikáciou. Zdobí ich jemná razba fóliou, s ktorou sa dajú tašky bez problémov recyklovať.
Dizajnový a zároveň udržateľný obal
Aj pri návrhu dizajnu vášho obalu sa dajú podniknúť kroky, ktoré znižujú dopad jeho výroby na životné prostredie. Pri tlačiarenskej výrobe vzniká odpad z farieb a z materiálu. Čím menej farby bude mať váš dizajn, tým menej odpadu v tlačiarni vyprodukujeme. Pri šetrnejších obaloch preto odporúčame používať menšie farebné plochy.
Produktový obal na mieru pre voskové obrúsky Bajabee. Obal je zo 100% recyklovaného, FSC® certifikovaného papiera. Potlač bola robená Pantone farbami.
To isté platí aj pri materiáli. Zvolením vhodnej veľkosti tlačoviny vieme využiť tlačový hárok na maximum a zredukovať množstvo odpadu, ktoré vznikne pri výseku. Napríklad pri tlači krabičiek vieme z jedného tlačového hárku vyseknúť jednu, ale aj viacero krabičiek. Preto odporúčame, aby ste sa s tlačiarňou poradili o ideálnom rozmere vášho obalu.
Krabičky pre produkty Asterion, s jednoduchou potlačou, sú vyrobené z dizajnového kreatívneho papiera.
Pokiaľ predávate drahší produkt a potrebujete svoj obal ozvláštniť a zatraktívniť, využite šetrnejšie povrchové úpravy, ako napríklad razbu a laky v malom pokrytí, alebo slepotlač. Obal zdobený nimi sa dá bez problémov recyklovať. Tlačoviny s lamináciou sa v našich končinách z dôvodu energetickej náročnosti nerecyklujú, ale odporúčame ju používať, pokiaľ sa jedná o produkty, ktoré musia byť odolnejšie. Laminácia totižto predlžuje ich životnosť a vyhnete sa tak častému pretláčaniu. Na trhu sa začína objavovať aj celulózové lamino, ktoré je rozložiteľné, no zatiaľ sa u nás bežne nepoužíva a je drahšie.
V obalovom dizajne sú v súčasnej dobe mimoriadne populárne minimalistické dizajny, ktoré kombinujú jednoduchú potlač alebo slepotlač a kreatívny recyklovaný papier so zaujímavou štruktúrou. Navštívte blogy a profily na sociálnych sieťach a inšpirujte sa modernými a šetrnými obalmi!
Krabičky ATHMO, z kreatívneho papiera od Europapier Bohemia, zdobí slepotlač a razba fóliou s holografickým efektom.
Šetrnejší zážitok z odbaľovania
V dnešnej dobe e-shopov sú predajcovia nútení pri balení zohľadniť unboxing experience, alebo aj zážitok z odbaľovania. Nič vám toto slovo nehovorí? Žiaden strach, v našom nedávnom článku si môžete o tomto fenoméne prečítať viac.
V skratke ide o zážitok z celkového balenia produktu, ktorý zákazník nadobudne počas toho, ako si ho odbaľuje. Je to dokázateľne efektívny nástroj, ktorý pomáha budovať pozitívne asociácie, loajalitu a povedomie o značke. Preto v balíkoch čoraz častejšie nachádzate kartičky s poďakovaním, nálepky, vizitky, brožúry, alebo iné pozornosti.
Šetrnejší zážitok z odbaľovania. Zdroj: Shutterstock
Ako však potešiť zákazníkov a poďakovať sa im bez vytvárania zbytočného odpadu? Budete si musieť dobre premyslieť všetky rozhodnutia pri výbere obalu, výplňového materiálu, aj všetkého ostatného navyše.
Na samotnom obale z certifikovaného papiera môže byť vaša nálepka alebo pečiatka, prípadne ho môže držať pokope papierová lepiaca páska s vaším logom. Nezabudnite vyzvať k recyklácii obalu, alebo k jeho ďalšiemu využitiu, napríklad ako dekorácia, alebo na odoslanie balíka v budúcnosti.
Celkové balenie náramkov a náhrdelníkov od @peace_menka. Krabičku dopĺňa drevené písmenko a nálepka. Autorka fotky: @peace_menka
Pri pohľade na bublinkovú fóliu sa väčšine z nás vybavia pozitívne asociácie, no v dnešnej dobe existujú oveľa šetrnejšie spôsoby, ako udržať produkt na svojom mieste a chrániť ho od poškodenia. Napríklad pomocou kartónu vyrezaného podľa tvaru produktu, alebo šetrnejšieho výplňového materiálu, ako je GreenWrap, vankúšiky z recyklovaných materiálov, alebo skartovaný papier. Takisto môžete produkt zabaliť do prírodného baliaceho papiera.
V prípade vecí navyše treba dobre zvážiť, bez čoho sa zaobídete. Miesto letákov a brožúr vložte do balenia jednoduchú kartičku s poďakovaním a QRkódom alebo odkazmi na vaše sociálne siete, aby si zákazníci mohli prezrieť ďalšie produkty. Pokiaľ k produktu prikladáte aj vzorky alebo darček navyše, myslite na to, aby to boli veci, ktoré zákazník využije, nie vyhodí. Ak predávate sviečky, môžete priložiť zápalky, ak nápoje, tak podtácku a podobne.
Šetrná darčeková krabička pre produkty Herbs by Hupka. Autorka fotky: Wolfdography
Na fenomén zážitku z odbaľovania majú ľudia rôzne názory. Niektorí si na neho potrpia, iní ho zas považujú za zbytočnosť. Zvážte pre vašich zákazníkov možnosť sa pri nákupe vzdať vecí, ktoré považujú za zbytočné, najmä ak ide o ľudí, ktorí u vás nakupujú pravidelne. Bude to šetrnejšie pre vás i voči prírode a zároveň bude mať zákazník možnosť voľby.
Výroba obalov pre predaj je ďalšou z oblastí, v rámci ktorej vieme spoločne znižovať dopad na životné prostredie. Veríme, že vám naše rady pomôžu urobiť rozumné rozhodnutia pri výbere obalu a celkového balenia vašich produktov.